najłatwiejszy i najszybszy sposób na strój kąpielowy vintage - tutorial / easiest and fastest way to make your own vintage-styled swimsuit

Wakacje pełną parą, upały na porządku dziennym, nic, tylko się kąpać! Szkoda tylko, że w sklepach nie znajdziemy strojów kąpielowych inspirowanych modą lat 50.... Przyznam, że mi taki marzył się od dobrych kilku lat. W zeszłym roku zaczęłam szukać różnych tutoriali, ale przyznam, że instrukcje nieco mnie przerosły.

Na szczęście wpadłam na pomysł zdobycia dwuczęściowego kostiumu z wysoką talią w inny sposób. Jeśli również chcielibyście w takim spędzać czas na plaży czy w wodzie, ten tutorial jest dla was.


Have you ever struggled trying to find a perfect two piece vintage styled swimsuit? Well, this tutorial will let you create your perfect high-waisted swimsuit in no time! 


Wyszło tak! Teraz pora wytłumaczyć, co i jak.

CO PORZEBUJEMY?

Przede wszystkim trzeba wybrać się na zakupy i wydać trochę pieniążków (nie za wiele, będziemy ciąć. Ja wybrałam się do Auchana i kupiłam na sali najtańsze komponenty, wydając łącznie 65 zł) na:

- jednoczęściowy kostium kąpielowy, najlepiej bez szwów bocznych i marszczeń
- górę kostiumu, czyli stanik dopasowany kolorystycznie do kostiumu jednoczęściowego - może być w podobnym odcieniu, może być w kontrastujących wzorach, ważne, żeby razem tworzyły spójny komplet.

Oprócz tego potrzeba nam:

- około metra 0,5 cm gumki
- nici, igły, nożyczek
- guzików do ozdobienia

Widzę, że powoli łapiecie o co chodzi. O tak, to naprawdę bardzo łatwe.


WHAT DO YOU NEED?

First, you have to visit any lingerie store (preferably not an expensive one, because we're going to cut things) and buy:

- one piece swimsuit, plain, without any elaborate seaming or gathering
- a matching swimming top/bra. It doesn't have to be the exact same colour, but should somehow match the one piece swimsuit. Mix it till you fix it!

You'll be needing these as well:

- 0,5 cm (0,2 inches) elastic band, about 1 m/1 yd of it
- threads, needle, scissors
- buttons for decoration

See? It really IS that simple...


Wybierając jednoczęściowy kostium, z którego stworzymy dół stroju, zwracajcie uwagę na to, aby plecy nie były zbyt głębokie. Moje są minimalnie za niskie, ale jakoś sobie z tym poradziłam.

While choosing a one piece swimsuit you're going to transform into high-waisted bikini pants, make sure the back of it is not cut very low - that would force the pants to end lower on your hips and it would be hard to achieve the vintagey high-waist silhouette.


Tak będziem ciąć.


KROK 1
/STEP 1



Zaznaczamy szpilkami linię cięcia. W moim przypadku była to po prostu maksymalna wysokość spodenek, czyli zagłębienie pleców, ale możecie przymierzyć kostium i zaznaczyć, gdzie chcielibyście, aby spodnie się kończyły - całkiem w talii, nieco poniżej czy nieco powyżej. Spróbujcie zrobić to względnie równo, ale jeśli przytniecie troszkę niedbale, nic się nie stanie.

Mark the cutting line with pins. I just had to mark an even line right where the back plunge ended, but you might want to try the swimsuit on and mark where you want your pants to end.

Wbiłam również szpilkę z przodu, zaraz nad centralnym miejscem zagłębienia na plecach, tak, żebym obróciwszy kostium na przód wiedziała, dokąd mogę ciąć.
/I'm marking the back plunge line on the front as well, to know what the maximum front height is.



Szpileczki z przodu i...
Pins in the front and...


Tniemy!

Let's cut!


KROK 2
/STEP 2

*NEGLIŻ* Jak widzicie, obcięty kostium był nieco za luźny w talii, dlatego postanowiłam zrobić kilka zaszewek.

You can see the cut piece is not as tight as I would like it to be. That's why I needed some darts.



Zaczęłam od niewielkich zaszeweczek z przodu, które chciałam później wykorzystać do naszycia guzików. Szyłam ręcznie i dość gęsto.

I started off with tiny darts at the front that I'll be using as decoration panels later. I handstitched these.


Później przewróciłam kostium na lewą stronę i zabrałam się za zwężenie szwów bocznych. Znów szyłam ręcznie.

Then I turned the pants inside out and narrowed the side seams a little bit to make them fit my upper hips better.






KROK 3
/STEP 3

Jeśli wasz kostium jest wystarczająco długi, nie musicie tego robić. Niestety mój po obcięciu był zbyt krótki i nie sięgał talii, dlatego postanowiłam doszyć pasek. To zdecydowanie najtrudniejszy krok i jeśli możecie, spróbujcie go pominąć.

If your pants are high enough, you can skip this step. Mine unfortunately turned out a bit too low, so I decided to add a waistband. This, however, is the most difficult step, so if possible, I suggest you skip it.


Z pozostałości po obciętym kostiumie wycięłam paski o szerokości mniej więcej 4-5 cm, które zszyłam ze sobą w jeden długi pasek. Pasek powinien być nieco dłuższy od obwodu talii. Jeśli chcecie wiązać go z tyłu tak jak ja, pamiętajcie o większym zapasie, tak, aby móc go swobodnie zawiązać.

I used the remains (haha) of the one piece swimsuit an cut it into 4-5cm (1,6-2 inch) straps, which I then sewed together, creating a long waistband. You should want your waistband to be a lot longer than your waist measurements. If you want to tie it in the back (I did it this way), you'd need it even longer.


Przyszyłam go maszynowo do spodenek, prawą stronę do prawej, pasek do góry nogami. Z tyłu, tam, gdzie pozostał fragment fabrycznego szwu po zagłębieniu pleców, nie wszyłam paska - będzie do miejsce na zawiązanie kokardki.

I machine-sewed the waistband to the pants, right side to the right side (duh, is that how you say it?), the waistband being upside down. I didn't sew the waistband all the way around the waist - I left a tiny bit of space in the center back to make it easier to tie the waistband.


KROK 3



Odwinęłam pasek tak, jak powinien wyglądać (nie wiem, jak to wyjaśnić. Po prostu go odwróciłam :D) i do jego drugiej, lekko zawiniętej krawędzi doszyłam od wewnątrz gumkę. Użyjcie elastycznej nici, aby móc swobodnie zakładać kostium i zapobiec pęknięciu nici przy naciąganiu materiału i gumy. Możecie zrobić to ręcznie lub specjalnym ściegiem maszynowo.

I untucked the waistband properly, then folded it slightly and pinned the elastic band to the inside of it (make sure you're not sewing the elastic on the outside of the pants). Use an elastic ribbon while sewing the pants to make sure nothing breaks and you'll be able to put them on without any complications. You can do it either by hand or using a special seam with your machine.


KROK 4
/STEP 4
 

Wykończamy i ozdabiamy! Zdecydowałam się na guziki dla większego retro efektu, kolorem nawiązujące do stanika.

Let's finish up and decorate! I chose buttons for a more retro look, mint so they match my top.


Iii... gotowe!

Aand... That's it!



Mmm, nie ma to jak pręgi na brzuchu po spędzeniu kilku godzin w pozycji skorupiaka... Zabawne, jak bardzo krępuje mnie pokazywanie moich pleców i brzucha, podczas gdy wrzucałam tu już fotki w gorsecie i pończochach i nie miałam z tym żadnego problemu. Hm...

It's funny how uncomfortable I feel showing you my tummy and back, while I've already posted pictures of me wearing corsets and stockings and I didn't find it embarassing at all.







Komentarze

  1. Cudny tutek! Takie stroje są dostępne przez internety, ale pomysł jest po prostu genialny. Dodawałaś pasek, bo musiałaś, ale to on sprawia, że dół wygląda tak bardzo pro 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, w internecie jest ich cała masa, ale jednak cena + przesyłka do Polski=końca świata nieco odstrasza :/ Pro mówisz? To dobrze, bo ta metoda jest bardzo nie-pro :D

      Usuń
  2. Świetnie! Dziękuję Ci za ten post, bardzo przydatny. Ostatnio właśnie chciałam sobie sprawić taki kostium, ale nigdzie nie mogłam znaleźć dołu z wysokim stanem. A jeśli już to kosztował sporo za dużo. A tu o, nagle post na Twoim blogu wybawia mnie z opresji. :D Jeszcze raz dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powodzenia, mam nadzieję, że wyjdzie :) Na pewno trzeba trochę pokombinować i dostosować do swoich wymiarów.

      Usuń
  3. Wygląda świetnie <3. Niestety ze względu na mój mały biust nie umiem sobie dobrać kostiumu :<.
    marysia-k

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest tyle do wyboru, że coś na pewno znajdziesz! ;) A jesli nie, jest też dużo tutoriali jak zrobić górę samemu :)

      Usuń
  4. Chyba wiem, co bede (probowac) szyc na nastepne wakacje :D Swietny stroj, pieknie wyszedl!

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie sądziłam, że tak łatwo można uszyć sobie kostium na miarę. W Internecie jest ich pełno, ale z rozmiarówką mogą być problemy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny jest ! Kiedyś widziałam podobne w burdzie, pokazywali jak można zrobić staniki i topy pasujące do takiego dołu z chust i innych tym podobnych. Cudny<3

    OdpowiedzUsuń
  7. Pomysł super! Ciekawe, jak się sprawdzi w akcji ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Genialny! Miałaś świetną wizję na ten komplet :) Realizacja- cudo!

    OdpowiedzUsuń
  9. W Polsce znaleźć strój nawiązujący do mody retro i nie zbankrutować to nie lada wyzwanie. Bardzo fajny pomysł z przerobieniem jednoczęściowego i w dodatku świetnie to wygląda! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Fajny ten kostium, teeeeż bym taki chciała. Ciekawe czy nie znalazłoby się w szafie coś do przeróbki...

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajny pomysł, chociaż wszywanie gumek to dla mnie koszmar. Wydawało mi się, że sama tkanina "kostiumowa" jest wystarczająco elastyczna. Pewnie można ją gdzieś kupić i uszyć wszystko do podstaw, ale będzie przy tym więcej roboty.

    OdpowiedzUsuń
  12. Poerwszy i ostatni uszyty przeze mnie strój kąpielowy w życiu był z bawełnianego trykotu i robił za bandeau z lat osiemdziesiątych :) od tego momentu nie lubimy się z elastanami ;) Ale marzy mi się retro strój (jednoczęściowy, z nogaweczkami i kiedyś sobie sprawię ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. ciekawy pomysł :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :*
    http://wersy-zycia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty